Principes vastgoedorganisatie
5 Algemene principes voor een gemeentelijke Vastgoed organisatie
1 Gemeentelijk vastgoed is dienend aan het primaire proces, Kernvastgoed
Gelet op de actuele maatschappelijke ontwikkelingen (demografie, gewijzigde behoeften, oplopende leegstand van vastgoed etc.) moeten vastgoedbezitters, waaronder gemeenten, zich strategischer en actiever buigen over de kwestie of het huidige bezit nog wel past bij de toekomstige huisvestingsvraag.
2 Het grote beslag op publieke middelen brengt de verantwoordelijkheid met zich mee om met deze middelen een optimaal maatschappelijk en financieel rendement te behalen
Het vastgoed dat de gemeente bezit moet professioneel ingezet worden. Daarbij gaat het om effectiviteit en efficiëntie binnen de lange termijn match van vraag en aanbod. Effectiviteit in de zin van doeltreffendheid: draagt het vastgoed bij aan de gewenste maatschappelijke effecten. Efficiëntie richt zich op het optimaal inzetten van de portefeuille, kostenreductie en kostenbewustzijn.
3 Het transparant maken van investeringsbesluiten bevordert een bedrijfsmatige benadering van het vastgoed
Investeringen in vastgoed worden op een eenduidige manier verwerkt in de begroting. Er lopen géén dubbele financieringsstromen meer via de reguliere subsidieregelingen of via de huren van vastgoed. Investeringen worden transparant geboekt op het betreffende vastgoed waarvoor de investering bestemt is.
4 Een heldere rollenscheiding tussen eigenaar, beleid en gebruiker is voor een ieder noodzakelijk om transparant te kunnen werken, zodat ieder zijn taak goed kan vervullen
Het onderscheiden van aparte rollen is hierbij belangrijk, want zo ontstaat er een dialoog en afstemming tussen beleid (maatschappelijke effecten) en vastgoed. Beleidsmakers stellen, in overleg met de gebruiker en op basis van inhoudelijke en bestuurlijk vastgestelde uitgangspunten, de huisvestingsvraag vast. Vastgoed komt hierop met een vastgoedantwoord, passend binnen het handelingskader.

De vastgoeddriehoek maakt de rolverdeling rondom gemeentelijk vastgoed transparant.
De rolverdeling tussen beleidsdiensten, vastgoedbedrijf en huurder is transparant in de vastgoeddriehoek:
• Beleidsdiensten treden op als strategisch opdrachtgever en geven ruimtebehoefte aan.
• Het Vastgoedbedrijf voorziet in de huisvestingsbehoefte.
• De huurder heeft een subsidierelatie met de beleidsdiensten en een huurrelatie met het Vastgoedbedrijf.
5 De opbouw van een professionele vastgoedorganisatie is een groeiproces: zonder grip op basale informatie is ook geen strategische sturing mogelijk
Met het inzichtelijk maken van de basale informatie van de kosten en opbrengsten (MOP, boekwaardes, verzekeringen, huurinkomsten enz.) kunnen weloverwogen beslissingen genomen worden ten aanzien van de strategische uitgangspunten.
