Quickscan gemeentelijk Vastgoed

De weg naar professioneel vastgoed management

QuickScan gemeentelijk Vastgoed


Gemeenten bezitten zeer veel vastgoed. Uit onderzoek en in de praktijk blijkt dat het beheren en exploiteren van dat gemeentelijk vastgoed, bij veel gemeenten, vooral neerkomt op technisch operationeel beheren en onderhouden en niet veel meer dan dat. Van financieel beheer, accountmanagement, risicomanagement of simpel gezegd: van vastgoedmanagement is bij veel gemeenten niet of nauwelijks sprake. Lange tijd was daar geen vuiltje mee aan de lucht. De laatste jaren wordt door allerlei ontwikkelingen in de omgeving van de gemeenten steeds kritischer gekeken naar de inzet van de middelen die de gemeenten ter beschikking staan (mensen, geld, vastgoed). En het wordt steeds meer duidelijk dat het management van vastgoed ver achterblijft op het management van personeel en financiën. En daarmee staat de inzet van het instrument vastgoed regelmatig ter discussie.

In 2016 is het tweejaarlijks Landelijk Onderzoek naar Vastgoedmanagement bij Nederlandse Gemeenten gehouden (LOVGM). Uit het onderzoek blijkt weer dat er sinds 2012 in de gemeentelijke vastgoedadministraties weinig is verbeterd. Voor MaJong verandermanagement is dit de aanleiding geweest om de QuickScan Vastgoed te ontwikkelen. Met de QuickScan wil MaJong de gemeenten adviseren in de te nemen stappen om te komen tot professioneel vastgoedmanagement.

Doel van de QuickScan

Op een efficiënte en doelmatige manier inzicht verkrijgen in de huidige positie van het Vastgoedmanagement van een gemeente. De gemeente krijgt het antwoord op de vraag of zij technisch, financieel en functioneel in control is en wat de gemeente kan doen om zichzelf verder te ontwikkelen. In de eindrapportage worden adviezen gegeven welke stappen gezet kunnen worden om te komen tot een professionele vastgoedorganisatie die transparant handelt en die volledig in control is. Deze adviezen worden ondersteund door een checklist op onderdelen die worden verduidelijkt met inhoudelijke businesscases. De gemeente heeft na uitvoering van de QuickScan zelf voldoende kennis en informatie om, als dit nodig blijkt, ook daadwerkelijk stappen te gaan zetten.

De QuickScan

Na de inventarisatie fase wordt een goed beeld verkregen waar uw gemeente staat en waar uw gemeente naar toe wil. Bij veel van de vragen zijn businesscases beschikbaar. Deze businesscasus bevatten onder andere inhoudelijke voorbeelden, richtinggevende oplossingen, reken methodieken, classificaties, checklists enz. De QuickScan biedt de medewerkers van uw gemeente de mogelijkheid om op een gestructureerde wijze na te denken over het vastgoed waar zij dagelijks mee bezig zijn. Weten zij welke kaders al dan niet gesteld zijn, welke keuzes zij kunnen maken, kunnen zaken efficiënter, zijn er zaken waar ze nog niet aan gedacht hebben en worden zij wel voldoende gefaciliteerd.

Afbakening

De QuickScan richt zich op de panden en gronden van een gemeente niet behorende tot de openbare buitenruimte en niet opgenomen in een grondexploitatie of gebiedsontwikkeling. Het onderzoek richt zich op het beheer vanuit de rol van eigenaar. Mocht lopende het onderzoek blijken dat de gemeente niet al het vastgoed in beeld heeft, dan wordt in het eindrapport een advies opgenomen welke stappen genomen kunnen worden om ook eventuele blinde vlekken te lokaliseren. De scope van het onderzoek omvat het portfoliomanagement en het assetmanagement. Het facilitymanagement wordt hier buiten beschouwing gelaten.

Kosten en doorlooptijd: de QuickScan wordt uitgevoerd voor een vaste prijs met een doorlooptijd van maximaal 6 weken na de intake (onder voorbehoud van de beschikbaarheid van de genodigden).

Bent u mogelijk geïnteresseerd in de QuickScan gemeentelijk Vastgoed neem dan contact op met MaJong om een afspraak te maken voor een vrijblijvend gesprek.

MaJong, Eekhoornstraat 45, 1216 AR, Hilversum +31(0)619804694
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin